• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Jag tror att jag har landat i att det bästa jag kan göra är att släppa lite mer än hälften. 500000:- kronor totalt. Släpper 300000:- och behåller mina 2 lån med lägst ränta och bäst villkor. Dessa kostar mig i snitt 3000:- per månad. På dom 300000:- kommer det bli löneutmätning, troligen ca 10000:-/månad. När alla skulder som man släppt till KFMväl hamnat där och är med i löneutmätningen,kan man se hur lång tid det tar att bli skuldfri då ?
Att släppa allt känns som ett stort misslyckande, men pengar jag får över de månader jag väntar på att det hamnar hos KFM är väl behövda för bland annat ett par tandläkarbesök, rehab för en skada samt nya glasögon och linser då jag inte klarar mig utan det alls.
Återstår att se om jag "vågar" släppa allt, men landar mer och mer i att det är bäst så, ta några tuffa år och sen börja om med blankt papper.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jag tror att jag har landat i att det bästa jag kan göra är att släppa lite mer än hälften. 500000:- kronor totalt. Släpper 300000:- och behåller mina 2 lån med lägst ränta och bäst villkor. Dessa kostar mig i snitt 3000:- per månad. På dom 300000:- kommer det bli löneutmätning, troligen ca 10000:-/månad. När alla skulder som man släppt till KFMväl hamnat där och är med i löneutmätningen,kan man se hur lång tid det tar att bli skuldfri då ?
Att släppa allt känns som ett stort misslyckande, men pengar jag får över de månader jag väntar på att det hamnar hos KFM är väl behövda för bland annat ett par tandläkarbesök, rehab för en skada samt nya glasögon och linser då jag inte klarar mig utan det alls.
Återstår att se om jag "vågar" släppa allt, men landar mer och mer i att det är bäst så, ta några tuffa år och sen börja om med blankt papper.
Nej det går inte se exakt. Du får räkna på dröjsmålsränta och betalningarna som kommer in varje månad om arbetsgivaren sköter sig
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Nej det går inte se exakt. Du får räkna på dröjsmålsränta och betalningarna som kommer in varje månad om arbetsgivaren sköter sig
Okej. Men jag har fortfarande inte fattat, kanske är trög, men är det dröjsmålsräntan som finns i varje låneavtals villkor som jag ska räkna som enda ränta när skulden ligger hos KFM ? Lånet och de vanliga villkoren är ju då uppsagt. Eller är det fler räntor jag ska räkna till också ? Vill minnas att dröjsmålsränta är typ 40% på många lån, så då blir jag nog beviljad skuldsanering så småningom.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Okej. Men jag har fortfarande inte fattat, kanske är trög, men är det dröjsmålsräntan som finns i varje låneavtals villkor som jag ska räkna som enda ränta när skulden ligger hos KFM ? Lånet och de vanliga villkoren är ju då uppsagt. Eller är det fler räntor jag ska räkna till också ? Vill minnas att dröjsmålsränta är typ 40% på många lån, så då blir jag nog beviljad skuldsanering så småningom.
Du ska räkna på dröjsmålsränta
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Du ska räkna på dröjsmålsränta

Generellt är det låneräntan gäller. Men detta kommer framgå i betalningsföreläggandet. De enda skulderna jag betalar dröjsmålsränta på är ”vanliga fakturor”, så som telefoni och klädinköp.

Ok beakta de högkostnadskredit du har, att se aldrig kan kosta mer än 100 % i återbetalning. Här spelar räntesatsen således en liten roll, då man generellt alltid slår i taket.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Nej det går inte se exakt. Du får räkna på dröjsmålsränta och betalningarna som kommer in varje månad om arbetsgivaren sköter sig

På Kfm:s mina sidor finns en prognos, men den är på inget sätt exakt. Men den ger en ok hint hur långt du har kvar. Jag har räknat på mina betalningar och det diffar på nån månad.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag tror att jag har landat i att det bästa jag kan göra är att släppa lite mer än hälften. 500000:- kronor totalt. Släpper 300000:- och behåller mina 2 lån med lägst ränta och bäst villkor. Dessa kostar mig i snitt 3000:- per månad. På dom 300000:- kommer det bli löneutmätning, troligen ca 10000:-/månad. När alla skulder som man släppt till KFMväl hamnat där och är med i löneutmätningen,kan man se hur lång tid det tar att bli skuldfri då ?
Att släppa allt känns som ett stort misslyckande, men pengar jag får över de månader jag väntar på att det hamnar hos KFM är väl behövda för bland annat ett par tandläkarbesök, rehab för en skada samt nya glasögon och linser då jag inte klarar mig utan det alls.
Återstår att se om jag "vågar" släppa allt, men landar mer och mer i att det är bäst så, ta några tuffa år och sen börja om med blankt papper.
Hur ska du klara att betala på lån sidan om din utmätning ?
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Nu fick jag beslut om löneutmätning och fattar inte hur de har räknat. Står i uträkningen att jag har lön 31 100kr vilket inte är sant. Mitt lön är 30400 kr. Jag har lämnat in mina inkomstuppgifter och fattar inte var de får 31 100 kr ifrån?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nu fick jag beslut om löneutmätning och fattar inte hur de har räknat. Står i uträkningen att jag har lön 31 100kr vilket inte är sant. Mitt lön är 30400 kr. Jag har lämnat in mina inkomstuppgifter och fattar inte var de får 31 100 kr ifrån?
Det är 700 kr, kolla och jämför med skatteverket.
Räkna ihop 12 månader och dela på 12.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp